Enköping

Jag har inte bloggat på en hel vecka. Shisses! Ursäkta röran med andra ord. Min farfar har bland annat hamnat på sjukan sen så har jag även haft grisigt mycket att göra i skolan. Har inte ens haft tid för gymmet och det känns i kroppen.

Jag läser en kurs som heter Arbetsmiljö och Säkerhet på 50 poäng. Vi är inne i projektperiod nr 3 där vi ska beskriva om arbetssäkerhet, och där den största kursen som ingår är just arbetsmiljö och säkerhet. Varje projektperiod är indelad i 5 veckor där nu denna kurs ligger på 45 poäng på 5 veckor som jag ska göra klart med andra ord. Så det återstår bara 5 poäng av den kursen i en annan projektperiod. Men fokusen ligger just nu på den kursen.
Om jag sumpar denna projektperiod är jag ganska körd och får inte så bra betyg i den kursen. Andra kurser som ingår i denna period är mediekunskap, datorkunskap samt svenska A, dock den sistnämnda kursen läser jag inte.
¨
Jag skulle bland annat vara en dag på en arbetsplats och riskanalysera den och eftersom ambulans jobbar med säkerhet och är ett väldigt riskfyllt arbete känndes de perfekt.

Jag bestämde mig för att åka och hälsa på Mattias som bor i Enköping, en kompis som bodde förut i Gävle som jag känner via bekanter. Hade aldrig varit i Enköping så det var lite spännande att åka dit. Trodde det låg längre bort men icke.
Jag kom igår (fredag kväll). Jag åkte direkt efter skolan så var jag framme ungefär vid 19 00 i enköping.
Mattias kom och mötte mig på busstationen så då hade han köpt med sig sushi. Sen så tog vi taxi hem till honom eftersom det var minus 18 i enköping.
Något som chockerade mig väldigt var det satans taxiåkandet överallt.

Mitt på dagen på lördagen åkte vi till Ambulansstationen i enköping (Taxi)..sen var vi på stationen hela dagen. Jag fick höra på hur det låter när det är larm, träffa mattias alla arbetskollegor samt hans bästa kompis, sen blev det basal HLR övningar. Mycket lärorikt och intressant.. :D
Vi åkte till stationen ungefär vid 14 00 tiden och kom hem vid 21 00 tiden. Sista timmen satt vi och diskuterade kring min mediakunskapsuppgift jag har när det gäller tryckfrihet och etik över kaffet. Där hade det tagit totalstopp på hur jag skulle få färdigt den uppgiften tills han hjälpte mig genom att sitta och diskutera fram olika etiska dilemman gällande ytrrandefrihet, tryckfrihet osv.

Då var vi fruktansvärt hungriga så Matte stekte på lax och grönsaker.
Så nu har han hjälpt mig att skriva en rapport jag ska lämna in till skolan på mitt arbetsplatsbesök.
Karln sover för han ska rädda liv imorgon, själv ska jag med bussen till uppsala klockan halvsju på morgonen ungefär. Mitt tåg går klockan 11 ifrån uppsala. Jag kommer att hinna träffa syrran imorgon. :)
 Direkt nör ja kommer till Söderhamn så är det dansträning! Full rulle hela tiden,



Jag ler, varför ler inte du för?...surgubbe..


Vi gör ett nytt försök Matte, jag ger fan i och le så kan vi skapa en balans i bilden iallafall.. :P


Jag inspikterar ambulansen...


Jag försöker se arg ut och försöker hytta med näven om att jag inte vill vara med på kort, jag misslyckas rejält.



Jag posandes med reservambulansen..



Basal HLR. Innebär att det är privatpersons-HLR. Avancerad HLR är för ambulanspersonal där en deffilibrator är inblandad
 Andas han? Inte, kolla pulsen. Fria luftvägar. Kör komprissioner över bröstet om 100st /min. Fortfarande inga livstecken, gör mun mot mun. Börja om med komprissioner fram tills att hjälp kommer.




Den halva snubben överlede:P Jag är glad.


C-körkort på denna pansarvagn.


Nä nu blev det sängen..ajöken.


Kommentarer
Postat av: Marianne

Hej, Sitter här och vet exakt hur en sur gammal disktrasa känner sig. Har arbetat ett 14 timmars pass med endast 45 min. rast. Jag är så stolt när jag läser din blogg om hur du kämpar och står i, du e one of a kind. Ja, ja jag vet att du redan vet om att du e fantastisk men det tål att sägas om och om igen.....Nicklas lyckades få sin skyddsvaktlicens för några veckor sedan, då var jag stolt må du tro. Jag saknar dig!!!!!!!!!! Kramar i massor från Marianne

2009-01-18 @ 22:33:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0