3e Dec

Imorse var jag verkligen ingen pigg, ioförsig var jag ingen pigg resten av veckan heller men jag hade inte feber. Så imorse vaknade jag med en grisfeber, bestämde jag mig för att stanna hemma istället.
Så idag har jag varit sängliggandes hela dagen fram tills fyra på eftermiddagen då jag var tvungen att åka med och handla..
"men tänk om jag köper fel varor??".. han har blivit gravt hjärntvättat av mig så jag har visat fördelarna med biodynamisk odlat mat.

Men imorse när jag vaknade så märkte jag en glad nyhet när jag kollade vad internet hade att erbjuda..

Waxholmsbolaget som sköter det mesta utav båttrafiken i Stockholms län har bestämt sig att skita i planerna på att använda palmolja i sina båtar efter påtrycktningar från Greenpeace. Finally! Good Work!

Bilden är lånad från Waxholmsbolagets hemsida.

Palmolja är en fett som tillverkas från Oljepalmen (elaeis guineensis) används oftast i margariner men redovisas då som vegetabiliskt fett...

Att tillverka palmolja kräver en mängd skövling av regnskog som leder till utsläpp av enorma mängder växthusgaser,där redan hotade ekosystem är på väg att försvinna.

Redan förra året stod Sverige som en blivande försökskanin att ha palmolja i drivmedel då OKQ8 försökte sig på att göra reklam för sin nya fossila diesel Eco 20. Det var oxå en lyckad kampanj då OKQ8 beslöt på att skjuta upp lanseringen av dieslet.


Då Indonesien och Malaysia är bland topp 3 av exportering av palmolja, hotas därför orangutangen då dens regnskog skövlas upp som just lever i Indonesien och Malaysia.


Allt från mig..nu ska jag krypa ner med en kopp te och honung..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0